Tennis Elleboog

Tennis elleboog: Definitie

Tennis elleboog ook wel epicondylitis lateralis genoemd is een aandoening van de gemeenschappelijke aanhechting van de extensoren pees en dan voornamelijk het component van de extensor carpi radialis brevis. Zowel tennis elleboog en epicondylitis lateralis zijn misleidende termen aangezien de klacht niet alleen bij tennissers voorkomt en omdat epicondylitis doet vermoeden dat er een ontstekingsproces ten bij betrokken is. Onderzoek laat echter zien dat er bij een tennis elleboog eerder sprake is van een degeneratie proces ten gevolge van chronische overbelasting dan een ontstekingsproces, de term epicondylitis zou dus eigenlijk vervangen moeten worden door epicondylose[1].

Tennis elleboog: Differentiaal diagnostiek

De volgende diagnoses kunnen zich als een tennis elleboog manifesteren en dienen te worden uitgesloten.

Extensoren pees:mogelijke afwijkingen [2]:

• calcificatiestennis elleboog
  • tendinopathie (verdikking van de pees)
  • enthesopathie (aanhechtingspijn) verdikking van de pees bij de aanhechting
  • partiële en gehele rupturen van de pees
  • bot onregelmatigheden bij de aanhechting
  • onregelmatigheden in de spierbuik

Zenuw beknelling van de nervus radialis (radiaal tunnel syndroom):

tennis elleboogDe musculaire beknelling van de nervus radialis komt tot stand wanneer de zenuw via de arcade van Frohse de m.supinator induikt. De m.supinator is dan ook meest waarschijnlijk de oorzaak van dit syndroom ondanks dat niet bij elk persoon de zenuw door de supinator loopt. De pijn is aanwezig in het verloop van de zenuw tot in de vingers. De klassieke tennis elleboog test geeft in principe geen pijn provocatie. Wel kan het zijn dat tijdens actieve supinatie of een volledige pronatie de pijn geprovoceerd kan worden. Tevens is een Upper Limb Tension test mogelijk positief voor neurale spanning. Een andere plek van inklemming kan zijn de  rand van de pees bij de aanhechting van de extensor carpo radialis brevis. Andere zenuw gerelateerde oorzaken voor tennis elleboog gerelateerde klachten zijn dysfunctie van C5-6 of C6-7 cervicale wervels die refered pijn veroorzaken die lijkt op een tennis elleboog.

Artritis/Artrose Radio-humerale gewricht:

tennis elleboog

Bij systeem aandoeningen zoals reuma komen artiris vaker voor.  Het gewricht is druk pijnlijk en beperkt in mobiliteit met vaker meerdere gewrichten aangedaan.

Plica synovialis radio-humerale:

De plica synovialist is een plooi in het kapsel bij het radio-humerale gewricht.  Deze kan ontstoken raken door beknelling bij volledige extensie in combinatie met por- supinatie. Het onderscheid met een tennis elleboog is soms lastig omdat de provocatie test bij beide positief kan zijn. Soms geeft de plica een ploppend geluid tijdens bepaalde bewegingen.

Slijmbeursontsteking (frictiesyndroom):

De slijmbeurs tussen het radiuskop en de overliggende spieren kan theoretisch door overmatige wrijving door een lateralisatie van de radiuskop ontstaan.

Synovitis:

De meeste elleboogsklachten gaan gepaard met synovitis (kapselontsteking). Vanuit het gewricht treden er 0ntstekings-verschijnselen op zoals zwelling, beperkte pijnlijk mobiliteit.

Tennis elleboog: echografie

Echografie is de eerste keuze voor het onderzoeken van de tennis elleboog(3). Tevens is het mogelijk tijdens het echografische elleboog onderzoek een dynamische scan te maken en kan er bekeken worden of er structuren bekneld raken. Tevens is het mogelijk om de aangedane structuren te beoordelen op weefsel kwaliteit. De richtlijn echografie van de elleboog is opgesteld door het European Society of Muskuloskeletal Radiology (ESSR). De ESSR heeft als doel het verbeteren van kennis, diagnosticeren en behandelen van zowel normale als pathologische muskuloskeletale structuren door middel van beeldvorming.

Extensoren pees

Tendinopathie

Calcificatie

Zenuw beknelling van de nervus radialis (radiaal tunnel syndroom)

Normaal

Verdikt

Artritis/Artrose Radio-humerale gewricht

Radiale erosie

Artritis

Plica synovialis radio-humerale

Artikelen Tennis Elleboog

1.            Miller, T.T., et al., Comparison of sonography and MRI for diagnosing epicondylitis. J Clin Ultrasound, 2002. 30(4): p. 193-202.

2.            Maffulli, N., et al., Tennis elbow: an ultrasonographic study in tennis players. Br J Sports Med, 1990. 24(3): p. 151-5.

3.            Klauser, A.S., et al., Clinical indications for musculoskeletal ultrasound: a Delphi-based consensus paper of the European Society of Musculoskeletal Radiology. Eur Radiol, 2012. 22(5): p. 1140-8. clinical indications