Slijmbeursontsteking

Ontstaan van slijmbeursontsteking

Slijmbeursontsteking onstaat wanner het synoviale membraan van de slijmbeurs ontstoken raakt door overmatige belasting, traumata of onderlichende aandoeningen zoals reuma. Het ontstoken synoviale vocht wordt dikker en zal meer synoviaal vocht gaan produceren wat de slijmbeurs doet opzwellen.

Acute slijmbeursontsteking

Door een val of eenmalige forse overbelasting kan de slijmbeurs onstoken raken. Door de ontsteking zal de slijmbeurs in volume toenmen en bij bewegingen pijn provocatie geven. Meestal duurt deze ontsteking een paar dagen waarna de zwelling afneemt en de functie terug keert. Soms ontstaat er een acute slijmbeursontsteking zonder duidelijke oorzaak. Meeste mensen rapporteren dat ze ermee wakker zijn geworden. Ook deze acute klachten nemen na een paar dagen tot enkele weken zelf weer af.

Chronische slijmbeursontsteking

Door langdurige aanhoudende overbelasting door b.v. sportbelasting of werk kan er een chronische slijmbeursontsteking ontstaan. Na een fors trauma kan er kristal vorming plaatsvinden in de slijmbeurs welke de chronischiteit in stand houden door bij elke compressie lichte schade te geven. Middels echografie is de vulling van de slijmbeurs goed waar te nemen en te beoordelen.

Anatomie slijmbeurs

Een slijmbeurs (bursae) is een klein met synoviaal vocht gevuld zakje en wordt weleens vergeleken met een waterballon. De functie van de slijmbeurs is om als een kussen te fungeren tussen botten en pezen, ligamenten en/of spieren rond het gewricht. Dit help de wrijving te verminderen. een gezonde slijmbeurs is maar net een paar millimeter dik afhankelijk van lokatie. Het lichaam telt ongeveer 160 slijmbeurzen.

Slijmbeursontsteking

Slijmbeurzen knie

slijmbeursontsteking

Schematische weergaven slijmbeurs (bursa) in samenwerking spierpees en bot

Echografie en slijmbeursontsteking

De juiste behandeling begint bij de juiste diagnose of de klachten wel worden veroorzaakt door een slijmbeursontsteking en zo ja waarom. Echografie is de eerste keuze voor het onderzoeken van slijmbeursontsteking bij de schouder, elleboog, heup, knie en enkel (1).Tijdens het echografische onderzoek wordt de volume opgemeten in zowel het transversale beeld als het longitudinale beeld.

1.Klauser, A.S., et al., Clinical indications for musculoskeletal ultrasound: a Delphi-based consensus paper of the European Society of Musculoskeletal Radiology. Eur Radiol, 2012. 22(5): p. 1140-8.