Knieklachten

Knieklachten zijn de meest voorkomende blessures in de fysiotherapie. Deze blessure kan ontstaan na een acuut moment zoals een forse tackle of ontstaat geleidelijk over een langere periode.

Bij knieklachten van langere duur zonder een trauma moment zijn goed te beoordelen:

• kniepees (jumpers, runners knee)
  • quadriceps pees aanhechting
  • osgood schlatter
  • slijmbeurs
  • meniscus cyste

Osgood Schlatter

Osgood Schlatter zijn veel voorkomende knieklachten en een mooi voorbeeld waarom echografie van toegevoegde waarde is. De pijn manifesteerd zich rondom de aanhechting van de patellapees. De blessure komt vooral bij jonge jongens voor in de groei bij sportactiviteiten zoals springen en sprinten. Ter hoogte van de pijnlokatie bevindt zich een groeischijf, patellapees aanhechting en een slijmbeurs. Alle 3 kunnen dus de oorzaak zijn van de pijn en alle 3 hebben ze een andere prognose en behandelstrategie.

knieklachten fysiotehrapie

Osgood Schlatter

knie blessure fysiotherapie

patelle pees

slijmbeurs fysiotherapie

Slijmbeurs knie

knieklachten fysiotherapie

Groeischijf knie

Jumper’s Knee – Kniepees ontsteking

Kniepees ontsteking kenmerkt zich vooral door pijn net onder de knieschijf. Deze klachten ontstaan vaak bij sporten waarbij veel explosieve krachten herhaaldelijk voorkomen. Ook bij niet explosieve sporten kan het voorkomen zoals lange afstand hardlopers. Door herhaaldelijke overbelasting en niet voldoende rust wordt het peesweefsel zachter. De crosslinks die de vezels bij elkaar houden worden verbroken en zodoende komt er meer vocht in de pees, tendinopathie. De volume toename van de pees is goed te beoordelen via echografie.

Acute knieklachten

Bij acute knieklachten kan je denken aan:

Deze structuren zijn niet niet met echografie vast te stellen, het gevolg zoals zwelling ervan wel .

Echografie bij knieklachten

De richtlijn echografie van de knie is opgesteld door het European Society of Muskuloskeletal Radiology (ESSR). De ESSR heeft als doel het verbeteren van kennis, diagnosticeren en behandelen van zowel normale als pathologische muskuloskeletale structuren door middel van beeldvorming.